۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

4 راهکار برای ترک عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت (انگشت شست) در میان کودکان شایع بوده و در اغلب اوقات به عنوان عادت طبیعی تلقی شده که نباید نگران آن بود. کودکان غالبا در 2 سالگی یا در هنگام  پیدایش و درآمدن دندان­‌های دائمی این عادت را کنار می‌­گذارند. اما اگر این عادت پس از درآمدن دندان‌­های دائمی ادامه یافت، چه باید کرد؟ باید دلایلی که کودک را ترغیب به انجام این امر می‌­کند، جست‌وجو شود. اغلب دلایل این رفتار، روانی بوده و از عدم احساس امنیت یا اضطراب دائمی کودک ناشی می‌­شود. در این حالت کودک ، آرامش و راحتی را در مکیدن انگشتمی­‌یابد. این امر عدم توانایی خوابیدن برخی از کودکان بدون مکیدن انگشت را توجیه می­‌کند.

حال ممکن است این سوال پیش آید که مگر مکیدن انگشتچه ضرری برای کودک دارد که ما تلاش کنیم حتما این عادت را از او دور کنیم؟ نکته اینجاست که باید تلاش کرد، کودک این عادت را کنار گذارد چون در غیر این صورت باعث ایجاد مشکلاتی در استخوان­‌بندی فک­‌ها و دندان‌­های کودک شده که محتاج درمان خواهد بود. این مشکلات شامل:

 1- تنگ شدن فک بالا به همراه اعوجاج و تغییر شکل سقف بالای دهان.

2- بین دندان­‌های جلو(پاپین و بالا) فاصله افتاده و شکل انگشت را به خود خواهند گرفت. بدین ترتیب کودک نمی­‌تواند دندان­‌های جلوی (دندان­های بالا و پایین) خود را جفت کرده و حتی اگر دندان­های عقب خود را جفت کند بازهم بین دندان­های جلو فاصله خواهد بود.

3- ایجاد فاصله بین دندان­های فک بالا و عقب رفتن دندان­های فک زیرین.

شدت ضایعات فوق و تاثیرات آن به مدت و میزان فشاری است که کودک وارد می­کند. برای اصلاح آسیب­های وارده، اغلب این کودکان در سن پایین و قبل از بلوغ نیازمند تجهیزات ارتدونسی هستند؛ البته مشروط به اینکه برای همیشه عادت مکیدن انگشت را ترک کنند.

 

پیشنهاداتی برای رهایی از مکیدن انگشت

1-  روان درمانی، به ویژه هنگامی که دلیل اصلی مکیدن انگشت ناشی از عدم احساس امنیت و یا کمبود محبت در کودک باشد. همچنین سعی در پرکردن اوقات فراغت کودک با بازی‌های مفید.

2- گذاشتن برخی از مواد خوراکی و بهداشتی دارای طعم تلخ روی انگشتی که کودک به مکیدن آن  عادت کرده است. این کار باعث خواهد شد که مکیدن انگشت لذت‌بخش نباشد و کودک به تدریج عادت خود را ترک خواهد کرد.

3- پوشاندن انگشت مورد نظر با پارچه یا وسایل پانسمان که کودک قادر به مکیدن انگشت خود نشود. این روش بیشتر برای کودکانی که عادت کرده‌اند انگشت خود را قبل از خواب بمکند، استفاده می­شود.

4- اگر تمامی راه­های بالا با شکست مواجه شد، خانواده کودک باید به دندان­پزشک مراجعه کند. دندان­پزشک وسیله­ای را در دهان کودک (سقف بالای دهان) نصب کرده که توسط کودک قابل بیرون آمدن نبوده و کودک را از مکیدن انگشت خود باز می­دارد. این وسیله به نام "شکننده عادات"  habit breakeشناخته شده و بسیار مفید است.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
fateme hajjar

5 روش پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی در بچه‌ها

 

هوا اینقدر گرم شده که دیگر نیازی به گفتن آن نیست و کافی است یک قدم بیرون بگذارید تا احساس یک نان سنگک درون تنور به شما دست بدهد! حالا تصور کنید نوزاد یا کودک شیرخوار در این هوا چقدر اذیت می‌شود. یکی از عوارضی که کودکان ممکن است در این مواقع به آن دچار شوند، آفتاب‌سوختگی است. به همین دلیل ما از دکتر علی‌اصغر متقی، متخصص کودکان و نوزادان، درباره آفتاب‌سوختگی و روش‌های پیشگیری از آن پرسیدیم.

 

علائم آفتاب‌سوختگی

دکتر متقی با اشاره به علائم آفتاب‌سوختگی درباره آنها توضیح می‌دهد: علائم آفتاب‌سوختگی چند مرحله دارد. اگر پوست بدن بچه‌به صورت یکدست و کامل قرمز شده به این دلیل است که هنوز لایه‌های شاخی پوست‌شان تشکیل نشده و بسیار حساس هستند. قرمزی، داغی و گرم بودن پوست ممکن است باعث شود مادران تصور کنند کودک تب دارد در حالی که نور خورشید باعث گرمای زیاد بدن کودک شده است. در صورتی که قرمزی پوست خیلی زیاد باشد به آن سوختگی درجه یک می‌گویند و در بعضی موارد سوختگی شدید شده و روی پوست بچه تاول ایجاد می‌شود.

لایه‌های شاخی پوست همان چرک در بدن بزرگسالان است که درواقع سلول‌های مرده پوست هستند. این سلول‌ها مانند محافظی جلوی نفوذ میکروب‌ها به پوست را می‌گیرند.

بنابراین قرمزی پوست، گرمای بدن یا گرمای محیطی و در حالت شدید تاول‌های ریز ایجاد می‌کنند. بهترین چیز این است که این بچه‌ها همیشه پوشش نخی سفید و کلاه داشته باشند. اگر آفتاب‌سوختگی کودک شدید باشد،‌ممکن است عامل میکروبی از طریق زخم وارد بدن کودک شود و عفونت ایجاد کند اما معولا عفونت شایع نیست.

شایع‌ترین علتی که به دلیل آن بچه‌ها را پیش پزشک می‌برند تخلیه نکردن ادرار در 24 ساعت قبل است و یا ادرار خونی دارد و این اتفاقات به دلیل گرمازدگی است و چون آب بدن‌شان به شدت گرفته می‌شود و دمای بدن در اثر تبخیر سطحی بالا می رود و شدیدا دچار کمبود آب بدن می‌شوند.

دکتر متقی با بیان اینکه مادران باید قبل از آفتاب سوختگی بچه‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام دهند می‌گوید: مادران بدانند که در چه شرایطی باید کودک‌شان را بیرون ببرند که دچار آفتاب‌سوختگی نشود. بهتر است آنها تا جایی که ممکن است نوزادان و فرزندان شیر‌خوار‌شان را در روز‌‌های گرم بیرون نبرند و در صورت اجبار، ساعات صبح قبل از ساعت 9 تا 10 و ساعات بعد از ظهر بعد از ساعت 6 یا 7 این کار را انجام دهند. چون در وسط روز آفتاب عمودی می‌تابد میزان اشعه ماورای بنفش آن بسیار بالا و سرطان‌زا و خطرناک است و در صورتی که بر طبق شرایطی مادری فرزندش را در وسط روز بیرون برد، حتما باید از سایه حرکت کند.

مردم کشور‌های دیگر به‌ویژه مردم آسیای شرقی در مواقعی که آفتاب به این اندازه شدید است، از چتر و دستکش استفاده می‌کنند. به همین دلیل دکتر متقی می‌گوید: در کشور ما استفاده از چتر و دستکش اصلا رسم نیست و با اینکه مردم در معرض مستقیم اشعه‌های آفتاب هستند، بساری از موارد را رعایت نمی‌کنند. دو قسمت از بدن کودک که در طول عمر نور به آنها می‌رسد گردی صورت و دیگری پشت دست‌ها هستند. بنابر‌این نور‌های شدید و اشعه‌های ماورای بنفش خورشید باعث تغییراتی در پوست می‌شود که در طول زندگی ممکن است به ضایعات پوستی و حتی سرطان تبدیل شود.

پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی

1-  استفاده از کرم ضد‌آفتاب: خانم‌ها باید بدانند وقتی می‌خواهند با کودک‌شان بیرون ببرند باید صورت و دست‌های کودک را کرم ضد‌آفتاب بزنند. مادران می‌توانند ضد‌آفتاب‌های مخصوص نوزاد و کودک را از داروخانه‌ها تهیه کنند اما استفاده از ضد‌آفتاب بزرگسالان برای بچه‌ها مانعی ندارد. میزان SPF  مناسب برای کودکان از 24 تا 30 درصد است و بسته به شرایط آنها، حتی تا SPF 50 درصد هم می‌توان استفاده کرد.

2- جای بچه‌ها در محیط خانه یا در بیرون تا حد امکان نباید گرم باشد. بنابر‌این تا حد امکان نباید زیر آفتاب بروند و تا می‌توانند باید در سایه حرکت کنند.

3-  برای نشستن در ماشین، والدین باید از مدتی قبل در آن را باز کرده و کولر روشن کنند تا هوای گرم داخل آن خنک شود.

4-  از لباس و پوشش نخی رنگ روشن برای کودک استفاده شود.

5- تمام مدت شیشه شیر یا آب در دهانش باشد یا شیر مادر به او بدهند تا هم آب بدنش کم نشود و هم دچار آفتاب‌سوختگی نشود.

اگر بزرگتر‌ها عادت کنند که در گرمای زیاد تابستان کلاه لبه‌دار سر کنند، چتر دست‌شان بگیرند یا دستکش سفید بپوشند، کودکان هم یاد می‌گیرند و به این شکل نیمی از مشکلات یا سرطان‌های پوست از بین می‌روند.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
fateme hajjar

یک بیماری درکودکان که در حال شیوع است

دکتر صباغی درباره بیماری سیستیک فیبروزیس می‌گوید: سیستیک فیبروزیس نوعی بیماری ارثی است که ریه‌ها و دستگاه گوارش را درگیر می‌کند. این بیماری باعث عفونت مکرر سینه و اختلال در جذب مواد غذایی در روده‌ها می‌شود. اگر مادر و پدری ناقل بیماری سیستیک فیبروزیس باشند، هر دو فرزند به این بیماری مبتلا می‌شوند اما در صورتی که یکی از والدین ناقل باشد، ممکن است فرزند‌شان به این بیماری مبتلا نشود.

دکتر صباغی با اشاره به اینکه این بیماری در بچه‌ها با علائم تنفسی ظاهر می‌شود، می‌گوید: کودکان مبتلا به این بیماری در سنین پایین دچار عفونت‌های تنفسی مکرر می‌شوند و ممکن است رشد‌شان دچار اختلال شود و وزن‌گیری کمی داشته باشند. چون مشکل عمده این بیماران غلیظ شدن ترشحات در ریه است که خود به بستری برای رشد میکروب‌‌ها تبدیل می‌شود و برای آنها مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. از طرف دیگر این کودکان  عرق‌شان غلیظ و شور است و وزن‌گیری مناسبی هم ندارند. عرق شور این بچه‌ها به این دلیل است که بدن‌شان نمک دفع می‌کند و چیز‌هایی را که نباید دفع کند و در ترشحاتش دیده شود دفع می‌کند، در نتیجه بدنش دچار کمبود می‌شود. روده این کودکان هم مشکل دارد و معمولا دچار اسهال‌های مکرر هستند. بدن کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس در جذب مواد غذایی بسیار مشکل دارد و بیشتر املاح بدن‌شان دفع می‌شود، به همین دلیل کالری مصرفی‌شان باید خیلی بالا باشد و چربی و پروتئین بیشتری به آنها داده شود وگرنه دچار افت می‌شوند.

کودکان شیرخوار سالم هر دو ساعت یک‌بار نیاز به شیردهی دارند در صورتی که به کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس باید هر ساعت شیر بدهند. علاوه بر شیر مادر آنها به شیر کمکی هم نیاز دارند چون بدنشان به چربی و پروتئین بالایی نیاز دارد. در غیر این صورت کودک دچار اختلال رشد شده و حتی ممکن است بمیرد.

متاسفانه در مناطقی که سطح سواد و سطح رسیدگی و اقتصاد پایین است، معمولا پس از مرگ بچه علت بیماری او تشخیص داده می‌شود. اما مادرانی که با دیدن نشانه‌ها فورا به پزشک مراجعه می‌کنند و معاینات مکرر را انجام می‌دهند، معمولا بیماری آنها تشخیص داده می‌شود. مراقبت از این بچه‌ها سخت است چون به رسیدگی زیادی نیاز دارند مخصوصا وقتی کودکان مبتلا به این بیماری می‌خواهند به مدرسه بروند چون دیگر مانند قبل دائما نزدیک پدر و مادرش نیست بنابر‌این باید تغذیه خوبی داشته باشد.

دکتر صباغی با بیان اینکه علت بروز این بیماری ژنتیکی است، می‌گوید: اگر تنها یکی از والدین ژن بیماری را داشته باشد، ممکن است کودک آن را نشان ندهد و او هم یک ناقل باقی بماند اما اگر هر دو والدین کودک ژن این بیماری را داشته باشند،‌حتما کودک به آن مبتلا می‌شود.

این بیماری را نمی‌توان در غربالگری دوران بارداری تشخیص داد  و دکتر صباغی در این‌باره توضیح می‌دهد: تشخیص این بیماری در غربالگری میسر نیست چون تمام جهش‌های ژنی که منجر به ایجاد این بیماری می‌شوند، ناشناخته‌اند و نمی‌توان تنها با ترسیم نقشه ژنی پدر و مادر، این بیماری را در جنین تشخیص داد. متاسفانه بیماری سیستیک فیبروزیس به تدریج در حال شیوع در جامعه است و تنها روش پیشگیری از تولد نوزادی با بیماری سیستیک فیبروزیس، استفاده از مشاوره ژنتیک قبل از بارداری است و اینکه از پدر و مادر درباره این بیماری شرح‌حال گرفته شود. در حال حاضر تنها درباره تالاسمی از خانواده‌ها شرح‌حال گرفته می‌شود. اما رفته رفته باید مشاوره ژنتیک را برای ابتلا به بیماری سیتیک فیبروزیس نیز انجام دهند.

همچنین این متخصص کودکان و نوزادان درباره سقط جنین می‌گوید: در ایران قوانینی برای سقط جنین وجود دارد و ما از نظر شرعی نمی‌توانیم برای هر اختلالی اجازه سقط صادر کنیم. حتی درباره سندروم داون که غربالگری انجام می‌شود، درباره همه آنها اجازه سقط داده نمی‌شود و تنها موردی که ما از طرف دولت اجازه سقط داریم، تالاسمی ماژور است. اما روش اصولی برای تشخیص این بیماری‌ها مشاوره ژنتیکی است که یک بزرگتر حتما باید همراه زوج باشد. این بزرگتر باید به پزشک شرح‌حال خانوادگی بدهد و سپس برای آن زوج شجره خانوادگی کشیده شده و بررسی می‌کنند که چند درصد احتمال دارد این زوج آن ژن را داشته باشند. به دنبال آن، برای آن زوج نقشه ژنی ترسیم می‌کنند تا مشخص کنند که آیا آنها ژن بیماری‌های مشخص شده را دارند یا نه.

دکتر صباغی درباره تشخیص و درمان این بیماری توضیح می دهد: برای تشخیص دقیق این بیماری از  تست عرق استفاده می‌کنیم برای بچه‌ها انجام می‌شود که عرق را از نظر املاح موجود در آن بررسی می‌کنند. کلا ترشحات سیستم بدن این بچه‌ها  زیاد است. اگر این بیماری در کودک تشخیص داده نشود، ممکن است منجر به عفونت زیاد و مرگ او شود. درمان این بیماری فقط به صورت مراقبت از بچه‌ها است و حواس والدین باید به عفونت بچه‌ها و همچنین مراقب تغذیه آنها باشند چون بچه‌ها معمولا تا تا آخر عمر با این بیماری درگیرند. تغذیه این بچه‌ها اهمیت زیادی دارد و باید کالری زیادی را دریافت کنند تا سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف نشود. این بچه‌ها حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه باشند تا کالری دریافتی‌آنها نسبت به سن‌شان و با توجه به بیماری‌شان محاسبه شود و طبق برنامه غذای مشخصی غذا بخورند مخصوصا بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند. چون در این زمان معمولا بچه‌ها پیش پدر و مادر‌ها نیستند بنابر‌این باید به آنها آموزش‌های لازم داده شود تا غذا‌های‌شان را سر وقت بخورند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

تأثیر بازی کردن بر سلامت روان و شخصیت کودکان

معمولا پدر و مادر‌ها علاوه بر لذت بردن از صحنه بازی کردن فرزندان‌شان، به آن به عنوان زنگ تفریحی برای خودشان هم نگاه می‌کنند تا بتوانند کمی از شیطنت بچه‌ها آسوده شوند و استراحت کنند. اما شاید گاهی آنها یادشان برود که همین بازی‌ها هستند که نقش بزرگی در پرورش شخصیت کودک دارند. به همین دلیل ما در چند نکته تأثیر بازی کردن را بر سلامت روحی و شخصیت کودک برای‌‌تان آورده‌ایم.

گاهی بزرگتر‌ها در میان اتفاقات روزمره زندگی یاد‌شان می‌رود که باید با کودک‌شان با توجه به سنش رفتار کنند و ناخود‌آگاه از او توقع درک بیشتری دارند. اما باید یادتان باشد که برای کودکان فلسفه نگویید و برای‌شان از قانون و ادب و آیین حرف نزنید. آنها را رها کنید تا کودکی کنند!

کودکی کردن، همان خنده‌های بلندی است که گاه کشیده و گاه بریده بریده از او در می‌آید. کودکی کردن، همان گریه های بی بهانه و با بهانه‌های کوچک است. کودکی کردن، در آوردن صداهای بلند نامفهوم و پیچیدن در کنج کنج خانه و بازی‌های یکسره و ناتمام است.

کودک را رها کنید تا بازی کند؛ چه تنها، چه با برادر و خواهر خود. همچنین او را رها کنید تا بازی کند با فرزندان فامیل و آشنایان، با فرزندان دوستان‌تان و یا با همسالان بیگانه. شما اگر در پی نیازهای او مانند خانه و زندگی هستید او نیز به صورت غریزی در پی نیازهای خویش است.

بدین‌گونه بازی کردن می‌تواند این‌طور بر شخصیت کودک تأثیر‌گذار باشد:

1- وقتی کودک در پی نیازهای غریزی خود رها می‌شود، ساز و کارهای درونی و بیرونی او همه فعال می‌شوند، آرامش درونی می‌یابد، تمرکز می‌کند، فکرش را به کار می‌اندازد و خلاقیتش را بروز می‌دهد.

2- آرامش کودک از او شخصیتی سالم و خوش‌بین و آینده‌نگر می‌سازد.

3-  وقتی تمرکز می‌کند، قدرت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را تمرین می‌کند. کودکانی که تمرکز را بیاموزند در بزرگی مدیرانی بزرگ و موفق خواهند شد.

4- وقتی می‌اندیشد به راهکارهای بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت دست می‌یابد.

5-  هر گاه کودک در تنهایی خود بازی کند، خود به خود بر زمان و کار و امکاناتش مدیریت می‌کند و چون به تکرار گرفتار می‌شود و از تکرار خسته می‌شود، می‌کوشد راه‌های دیگری برای بازی بجوید.

6- هرگاه با دیگران بازی کند از روابط خانوادگی تا اجتماعی همه را می‌آزماید، ولی گاهی مادران محافظه کار، به دلیل حساسیت های بی مورد جلوی این تجربه‌های گران سنگ را می‌گیرند.

می‌توان به جای آزادی بازی ، او را با چیزهایی دیگر مشغول کرد؛ چون کودک است و ذهنش زود مشغول می‌شود؛ در این صورت همان اندازه از رشد و جلوگیری کرده‌ایم اگر چه رشد کوچکی در زمینه‌های دیگر به او داده باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

کودک شما برای رشد و بالندگی به چه چیزهایی نیاز دارد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

5 توصیه برای پیشگیری از کم‌خونی؛ از بارداری تا شیرخوارگی

سلامتی فرزندان بیش از هر چیز برای پدر و مادرها اهمیت دارد. آنها حاضر هستند هر تلاشی انجام بدهند که فرزندشان از همه لحاظ تندرست و سلامت باشد. اما چه می‌شود که گاهی فرزند ما از ابتلای تولد با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند یا دچار مشکلات جسمی و سلامتی است؟ یکی از دلایل مهم به دوران بارداری مادر برمی‌گردد چرا که هسته اولیه جسم نوزاد در رحم مادر شکل گرفته و برخی کمبودها یا فاکتورهای ناسالم تحت تاثیر شرایط بارداری او ایجاد شده است. برای اینکه بدانیم چه عواملی باعث ایجاد کم‌خونی می‌شود و اینکه چه کارهایی برای مقابله و پیشگیری با این شرایط وجود دارد با نرگس جوزدانی، کارشناس تغذیه مشورت می‌کنیم.

او در ابتدا با تاکید بر تغذیه صحیح و کافی مادر در دوران بارداری و اهمیت وزن‌گیری کافی جنین در این دوران می‌گوید: نوزادان عمده آهن را از طریق مادر و در دوران جنینی دریافت می‌کنند. این بدان معنی است که رژیم غذایی مادر در طول دوران بارداری بسیار مهم است. نوزادان نارس یا نوزادانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند در معرض خطر کمبود آهن هستند و تحت نظر پزشک نیاز به دریافت مکمل آهن دارند.

این کارشناس تغذیه در مورد میزان نیاز نوزادان به آهن و منابعی که برای تامین آهن بدن نوزاد وجود دارد، توضیح می‌دهد: مادران باید توجه داشته باشند که نه تنها نوزادان، بلکه کودکان و نوجوانان نیز سیر رشد سریعی دارند که نیاز آنها را به آهن افزایش می‌دهد. میزان ذخیره آهن کودکان 6 ماهه تا یکساله به کمتر از نصف ذخایر 6 ماهه اول زندگی کاهش می‌یابد. کمبود آهن می تواند در اثر دریافت کم آهن از طریق رژیم غذایی و عدم استفاده از غذاهای غنی از آهن باشد. حدود 6 ماهگی حداقل دو وعده سرلاک یا انواع غذاهای غنی از آهن مخلوط با شیر مادر یا شیر خشک برای کودکتوصیه می شود. پوره نرم گوشت نیز یکی از گزینه های مناسب برای معرفی غذای غنی از آهن به کودک است. دیر شروع کردن غذای کمکی یکی از دلایل شایع کمبود آهن در کودکان شش ماهه تا یکساله است.

نرگس جوزدانی، کارشناس تغذیه در مورد اینکه البته پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، ؟؟؟ راهکار را به مادران پیشنهاد داد تا جلوی ایجاد کم‌خونی در فرزندشان را بگیرند.

پیشنهاداتی جهت پیشگیری از کمبود آهن در کودکان زیر یکسال:

1- همان طور که گفتیم دوران بارداری و تغذیه آن بسیار حائز اهمیت است. برای جلوگیری از کم‌خونی نوزاد ، مادر رژیم غذایی غنی از آهن در دوران بارداری داشته باشد. گوشت قرمز بهترین منبع آهن است.

2- مادر باید در دوران بارداری تست کم خونی را انجام دهد و در صورت تشخیص پزشک نسبت به کمبود آهن در بدن مادر، مکمل‌های آهن با دوز مشخص برای او مصرف شود.

3-  بعد از تولد نوزاد بهتر است برای تغذیه او در ابتدا از شیر مادر یا در صورت نبود امکان، از شیرخشک‌های غنی از آهن استفاده شود.

4- مادران توجه داشته باشند که به کودکان زیر یکسال خود شیر گاو را به عنوان شیر اصلی ندهند.

5-  در معرفی غذای جامد به کودک خود تاخیر نکنید و پایان شش ماهگی یا 180 روزگی کودک غذای کمکی را شروع کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

کمک به اطفال کم وزن با این غذاها

اتلیه کودک روناک

کودکان کم وزن با چه مواد غذایی باید تغذیه شوند والدین این اطفال از چه مواد غذایی باید برای آنها باید استفاده کنند توصیه های متخصصین کودکان در این زمینه چیست

 برخی کودکان با شروع تغذیه تکمیلی با وجود اینکه خوب غذا می خورند اما خوب وزن نمی گیرند و از لحاظ ظاهری نیز کمی لاغر به نظر می رسند.اما ممکن است انرژی دریافتی روزانه کودک از میزان انرژی و جنب و جوش او کمتر باشد در این صورت پیشنهاد می کنیم  غذای کودک خود را به شیوه ای که ذکر میشود تغییر دهید.


روش مقوی کردن غذای کودکان کم وزن

آب جوشیده شده خنک  بهمراه ۱۵ قطره آهن را در برنامه غذایی کودک قرار دهید.

انرژی مواد تغذیه ای تکمیلی کودک را بوسیله  اضافه کردن آرد یا روغن مایع یا جوانه غلات بیشتر کنید.

روزانه حداقل ۵ وعده غذای کمکی به علاوه شیر مادر،به  نوزاد بالای شش ماه خود بدهید.

در هر وعده غذایی  کودک کمی روغن مایع  یا کره آب شده تقریبا  یک  تا ۲ قاشق مربا خوری اضافه کنید.

می توانید برای مقوی کردن غذای کودکان از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات  در سوپ کودک نیز استفاده کنید. زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین های گروه  ب و ث می باشند  به هضم بهتر غذای کودک نیزکمک می کنند.

می توان از کمی آرد برنج یا گندم (در ماههای بالاتر)، شیر(پاستوریزه جوشیده بالای یکسال)و کره را مخلوط کنید  و بهم بزنید و گرم کنید (مانند سس سفید)و به سوپ شیرخوار بیافزایید هم باعث  طعم بهتر سوپ می شود و هم رنگ و لعاب خاصی به سوپ میدهد و نیز انرژی آنرا زیاد می کند.

همچنین می توان، پودر جوانه گندم ، جو پرک و یا  بلغور گندم را له کرده  و با مقدار کمی شکر ،‌ شیر(پاستوریزه جوشیده )و بهمراه دو قاشق روغن یا کره بپزید و در حجم کم (یک یا دوقاشق)و در دفعات بیشتر به شیرخوار بدهید.

در حدود ۱۱ ماهگی در صورت نداشتن آلرژی در کودکان می توان مقدار خامه پاستوریزه به سوپ کودکان اضافه نمود.

اگر کودکی زرده تخم مرغ پخته شده را نمی خورد میشود آنرا با مقداری کره و آب مرغ مخلوط و نرم نمایید  و به او بدهید و یا به سوپ او اضافه کنید.

همچنین زرده تخم مرغ را می توانید رنده کرده و در سوپ کودک و یا پوره میوه و سبزیجات (هر مدل پوره ای که درست می کنید) بریزید.

همینطور به تکه های  کوچک شده  سیب زمینی که پخته شده است  و پوست آن جدا شده کمی کره بزنید و اجازه بدهید که شیرخوار با دستان خودش  آنرا برداشته و بخورد.

سعی کنید در درست کردن سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید ، مانند  ران مرغ و یا ماهیچه گوسفندی تا مواد معدنی  و چربیی بیشتر به بدن نوزاد برسد.

شما می توانید چندین قلم گوسفندی یا یک قلم گوساله را جداگانه پخته ، چربی اضافی آن را بگیرید و عصاره آنرا بمدت کوتاه (در یخچال) و زمان طولانیتر (در فریزر) نگهداری نمایید و به هر وعده غذا و یا سوپ کودک ،کودک دو قاشق غذاخوری از این عصاره را اضافه کنید.

اگر کودکتان دچار کم وزنی می باشد  افزودن حبوبات را به غذایش بتعویق بیاندازید (یعنی پس از ۱۰ ماهگی) چون حبوبات حجم زیادی از معده را اشغال می کنند  اما پس از ۱۰ ماهگی، حبوبات را خیس کنید، پوست بکنید  و آنها را آرد کنید  و هر دفعه  یک قاشق چایخوری پودر حبوبات را بهمراه  کره به سوپ کودکتان  اضافه کنید.

اضافه نمودن  آب غلیظ شده ران مرغ یا تکه های ران مرغ که خوب پخته شده و همینطور جوانه گندم، آرد یا پودر بادام خام، کنجد، مغز تخمه آفتابگردان به غذای کودک سبب رشد بهتر او می شود.

برای بهتر شدن عطر و  طعم غذا  میتوانید از آب لیموترش تازه، آب نارنج تازه،و همینطور سبزی معطر پودر شده  استفاده کنید.

برای تهیه کته برای کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ یا گوشت به جای آب استفاده شود.

یک یا دو خرما را پوست بکنید، هسته اش را دربیاورید و خرما را درمقداری آب حل کنید  و بعنوان دسر به شیرخوار دهید.

مقداری آرد (برنج یا گندم )را در روغن تفت دهید به اندازه ای که کمی به زردی بخورد  و حالت خامی خود را از دست دهد مقدار کمی شکر حل شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه کنید (مانند  حلوا) و آنرا بعنوان میان وعده به کودک خود بدهید  استفاده کنید.

آبمیوه به میزان زیاد و یا شیرینی و شکلات و بستنی قبل از غذا، سبب کم اشتهایی کودک میشود و رشد او را به خطر می اندازد.

از افزودن نمک به غذا در سر میز یا سفره به غذای کودک مخصوصا کودکان زیر یکسال  جداً خودداری گردد.اما  برای کودکان که دچار ایست یا افت وزن خود هستند و غذای کاملاً بی نمک خود را نمیخورند هنگام تهیه و طبخ غذا از مقدار بسیار کم نمک  استفاده نمایید.

وب‌سایت نی‌نی یاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar