۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

12 نکته برای حمام کردن صحیح بچه‌های 12 تا 24 ماهه


نی نی سایت: حمام کردن می‌تواند یک تفریح سرگرم‌کننده و همچنین زمان خاصی برای سهیم شدن با عواطف و احساسات فرزند‌تان باشد. اگرچه باید در این کار احتیاط کرد. بنابر‌این این نکات را ذهن‌تان نگه دارید تا زمانی که کوچولوی‌تان را تر و تمیز می‌کنید، ایمن باشد.

1-    اولین و مهم‌ترین قانون این است: هرگز، هرگز، هرگز کودک‌نوپای‌تان را برای یک دقیقه هم به حال خود رها نکنید.  کودکان می‌توانند در کمتر از 3 سانتی‌متر آب غرق شوند. همه‌ی وسایل از صابون و حوله گرفته تا بقیه را جمع کرده و از دسترس بچه دور نگه‌دارید چون شما بیشتر به زمان احتیاج دارید. اگر زنگ در خانه به صدا در می‌آید یا تلفن زنگ می‌خورد و شما احساس می‌کنید که باید به آن جواب بدهید بچه‌تان را در حوله بپیچید و او را با خود ببرید.

2-    وقتی که شیر آب باز است و آب جریان دارد، کودک‌تان را درون تشت یا وان نگذارید چون ممکن است درجه حرارت آب تغییر کند و یا بیش از حد عمیق شود.

3-    وان یا کف حمام را ایمن کنید: وان‌ها و کف حمام‌ها بسیار لیز هستند بنابر‌این یک حصیر حمام محکم را برای نشستن یا جای‌گیری بی‌خطر آماده کنید. با سرپوش‌های نرمی که به دهانه‌ی لوله‌ها می‌بندید می‌توانید سر  کودک‌تان را در برابر ضربه‌های دردناک حفظ کنید. اگر حمام‌تان در‌های شیشه‌ای کشویی دارد، اطمینان حاصل کنید که آنها از شیشه‌های ایمنی ساخته شده باشند.

4-    آب را به راحتی گرم کنید ( در حرارت 32 تا 42 درجه). نوزادان و  کودکان نوپا معمولا آب‌های خنک‌تر از آنچه را که شما آماده کرده‌اید ترجیح می‌دهند.

5-    بیش از حد آب در وان حمام یا تشت نریزید. هرگز بیش از ارتفاع کمر (در حالت نشسته) برای کودکان نوپا  کمی بزرگتر، آب نریزید.

6-    برای بچه‌هایی که می‌توانند بشینند، استفاده از یک صندلی حمام در کف وان یا تشت می‌تواند برای‌تان مانند یک دست اضافه عمل کند. اما نباید اجازه دهید که وجود این صندلی به شما یک احساس امنیت کاذب بدهد چون این وسیله هیچ‌وقت جایگزین نظارت با چشمان خودتان نمی‌شود.

7-    به فرزند‌تان یاد بدهید که در وان یا تشت بنشیند و نایستد.

8-    صابون‌ها،‌شامپو‌ها و کف‌ها و حباب‌های حمام ممکن است پوست کودک‌تان را خشک کنند و خارش ایجاد کنند بنابر‌این از آنها کم استفاده کنید.

9-    آنها ممکن است مجرای خروجی مثانه را تحریک کنند که به نوبه‌ی خود ممکن است خطر عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. برای این‌که نگذارید  کودک‌تان به مدت طولانی در آبی که با کف صابون پر شده و برای تجمع عفونت‌ها تحریک‌آمیز است بنشیند و بازی کند، از همان شروع حمام با او بازی کنید تا در مصرف صابون‌و شامپو‌هم صرفه‌جویی کرده باشید.

10- درجه‌ی آبگرمکن خود را تا 48 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. تنها دو ثانیه طول می‌کشد تا کودک در آب 65 درجه‌دچار سوختگی نوع سوم شود و در آب 60 درجه تنها 5 ثانیه طول می‌کشد تا این اتفاق رخ دهد، یعنی در درجه حرارت‌هایی که معمولا آبگرمکن‌بیشتر کارخانه‌ها آب را داغ می‌کنند.

11-  اجازه ندهید  کودک‌تان به دستگیره‌ی شیر آب دست بزند. حتی اگر او نتواند همین حالا آن را باز کند، در نهایت برای این انجام این کار به اندازه‌ی کافی قوی می‌شود که می‌تواند به آسیب‌های جدی منجر شود. (شما ممکن است فرزند‌تان را پشت به شیر‌های آب داخل وان یا تشت قرار دهید.

12-لوازم برقی را دور از وان یا تشت قرار دهید ( لوازمی مانند سشوار و اتوی مو)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

چرا دهان کودکان بوی بد می‌دهد؟

نی نی سایتکودکان سالم( حتی بزرگتر‌ها!) گاهی اوقات دهان‌شان بوی بد می‌دهد.

از عوامل این بدبویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی دهان: اگر فرزندتان از طریق دهان نفس می‌کشد (برای مثال گرفتگی بینی دارد) بنابر‌این باکتری‌های موجود در دهانش به احتمال زیاد بدون دردسر رشد می‌کنند.

جسم خارجی: یک نخود، لوبیا، یک اسباب بازی کوچک، یا شی دیگری که فرزند خود را در بینی خود قرار داده ممکن است باعث بوی بد دهان او شده باشد. این اتفاق به ویژه در کودکان و نوپا‌ها که معمولا سراغ چیز‌هایی می‌روند متعلق به آنها نیست مشترک است!

بهداشت نامناسب: باکتری‌های طبیعی در دهان زندگی می‌کنند و روی باقی‌مانده‌ی ذرات غذا بین دندان‌ها، در خط لثه، بر روی سطح زبان و یا بر روی سطح لوزه در پشت گلوی فرزند‌تان تأثیر می‌گذارند. همین باعث بوید بد دهان می‌شود مخصوصا اگر غذا به مدت طولانی در دهان باقی بماند.

کرم‌خوردگی‌ها،‌جرم دندان یا آبسه‌های دندانی: این‌ها می‌توانند در هز سنی روی دندان بچه‌ها تأثیر بگذارند و باعث بوی بد دهان شوند. معمولا در بروز بیماری‌ها یا التهاب لثه بزرگسالان مقصر هستند اما بچه‌ها در این مورد تقصیری ندارند.

خوردن غذاهای تند: اگر فرزندتان از خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر لذت می‌برد، باید بدانید که آنها موقتا تا زمانی که در سیستم گوارش او وجود دارند، روی تنفش تأثیر می‌گذارند.

بیماری یا شرایط خاص: گاهی اوقات عفونت‌های سینوزیت،‌ورم لوزه‌ها و یا حتی آلرژی‌های فصلی می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. بعضی از کودکان مبتلا به ریفلاکس معده به مری نفس بدبویی دارند.

با بوی بد دهان فرزندم چه کنم؟

در بسیاری از موارد، پاسخ بهداشت دهان و دندان است.

1-  اگر فرزند‌تان نوزاد است،‌سعی کنید لثه‌ها و همه‌ی دندان‌هایش را بعد از هر‌بار غذا‌خوردن یا قبل از خواب برایش پاک کنید یا مسواک بزنید. شما می‌توانید به آرامی زبانش را هم مشواک بزنید (البته در این سن نیاز به خمیردندان نیست).

2- وقتی کودک‌تان مرحله‌ی نوزادی را پشت سر گذاشت برایش مسواک بزنید (در نهایت به او آموزش دهید دندان‌هایش را مسواک بزند) آن هم دو بار در روز و یک‌بار قبل از خواب. تا زمانی که او 2 ساله شود فقط به اندازه‌ی یک دانه برنج برایش از خمیر‌دندان استفاده کنید یا حتی کوچتر. بعد از 2 سالگی به اندازه‌ی یک نخود و بعد از 5 سالگی به اندازه‌ی یک لوبیای کوچک از خمیر‌دندان استفاده کنید.

3-  کودک‌تان را برای معاینات منظم دندانپزشکی ببرید و مطمئن شوید که دندان‌هایش سالم و تمیز هستند. اگر هنوز هم دهان فرزند‌تان بوی بد می‌‌دهد او را برای معاینه پیش پزشک ببرید.

4-  اگر فرزندتان انگشت شست یا بقیه‌ی انگشتانش را می‌مکد، شما باید اطمینان حاصل کنید که او دست‌ها و وسایل شخصی اش را به‌طور مرتب با آب و صابون می‌شوید. اگر کودک‌تان از پستانک استفاده می‌کند،‌برای ضد‌عفونی کردن آن می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی یا آب داغ بیندازید.

5- در نهایت لزومی ندارد فرزند‌تان را به خاطر بوی بد دهانش خجالت‌زده کنید. سعی کنید با این اتفاق کنار بیایید حتی اگر کمی به خاطر آن احساس شرمندگی می‌کنید.

فرزندم باید از دهان‌شویه استفاده کند؟

نه. چون دهان‌شویه تنها مشکل را می‌پوشاند (گذشته از این‌ها اگر هنوز فرزندتان به سن پیش‌دبستانی نرسیده است،‌احتمالا دچار مشکل با صدا نفس کشیدن و آب‌دهان پرتاب کردن هستند). فقط مطمئن شوید که دندان‌هایش را چندین‌بار در روز مسواک کرده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

4 پیشنهاد برای اینکه کودک‌تان سبزیجات بخورد!

نی‌نی سایت: پیش از این درباره خواص سبزیجات گفتیم. اغلب ما می‌دانیم که بهترین شیوه آن است که افراد از دوران کودکی به خوردن سبزیجات عادت کنند. اما چطور باید این کار را انجام داد؟ چه کنیم که کودک ما به خوردن سبزیجات علاقه نشان دهد؟ برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه می‌رویم. او درباره چگونگی علاقه مندی کودکان به سبزیجات می‌گوید: تمایل و گرایش به مصرف سبزیجات در افراد رابطه تنگاتنگی با نگرش خانواده به این مقوله دارد. اینکه در خانواده رغبت غذایی نسبت به سبزیجات وجود داشته باشد و پدرومادر به عنوان الگوی کودکان از سبزیجات استفاده کنند یا خیر.

تمام کودکان وقتی غذا خوردن را شروع می‌کنند با سبزیجات نیز آشنا می‌شوند. مادر سبزیجات مختلف را به غذای کودک  اضافه می‌کند. حالا این غذا می‌تواند به عنوان مثال پوره کدو حلوایی باشد یا گشنیز و جعفری و هویج که به سوپ کودک اضافه شده است. بنابراین کودک از سن پایین مصرف سبزیجات را شروع می‌کند و نمی‌توان گفت که بی علاقگی بعدی کودک نسبت به سبزیجات به خاطر نپذیرفتن ذائقه است. مهم این است که شما در ترکیبات غذایی کودک استفاده از سبزیجات را تداوم ببخشید تا او نسبت به آن علاقه خود را از دست ندهد. اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ چون وقتی کودک به مرحله‌ای از رشد می‌رسد که بر سر سفره خانواده غذا می‌خورد غذای خانواده از میزان درست سبزیجات برخوردار نیست و کودک نیز علاقه خود را به سبزیجات از دست می‌دهد.

برای اینکه کودک را نسبت به خوردن سبزیجات علاقه‌مند کنیم چند پیشنهاد برای شما دارم:

1)     باید اشکال جذاب با سبزیجات بسازید. نباید توقع داشته باشید کودک به همان شکلی از سبزیجات که ما به عنوان سالاد مصرف کنیم رغبت نشان دهد. می‌توانید با سبزیجات مختلف اشکال گوناگون و جالبی بسازید. از رنگ‌های سبزیجات مختلف نیز می‌توانید استفاده کنید کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید. اشکالی مثل آدمک یا شکل‌های کارتونی یا فانتزی در رغبت نشان دادن کودک به سبزیجات بسیار مفید است.

2)     از عادت‌های بد غذایی سنتی چند تایی را ذکر کردیم. حال بگذارید به یک عادت خوب غذایی نیز اشاره کنیم. خوردن کاهو سکنجبین در تابستان! اگر سنکنجبین را خودتان تهیه کنید و آن را در معنای واقعی سنکنجبین یعنی از ترکیب سرکه و انگبین(عسل) تهیه کنید با ترکیب کاهو یک میان وعده بسیار مفید و سالم را تشکیل می‌دهد. چون کاهو هم فیر کافی به بدن شما می‌رساند و هم حاوی آب زیادی است که در فصل گرما بسیار برای بدن شما ضروری است. 80 درصد کاهو را آب تشکیل می‌دهد. اگر شما به همراه تمام اعضای خانواده از این میان‌وعده استفاده کنید کودک نیز به مرور به این خوراکی علاقه مند می‌شود و از آن لذت می‌برد.

3)     تغذیه کودک نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی علاقه کودک به مصرف سبزیجات داشته باشد. اگر برای غذای کودک در مهد کودک کنار مواد خوراکی سبزیجات نیز اضافه شود خیلی موثر است چون کودک حتی اگر در خانه نیز اهل خوردن سبزیجات نباشد در مهد کودک و در جمع دوستانش به خوردن غذا به طور کلی تمایل بیشتری نشان می‌دهد و سبزیجات را نیز مصرف می‌کند.

4)     وقتی که غذاهای انگشتی را برای کودک شروع می‌کنیم باید سبزیجات را نیز در آن بگنجانیم. با استفاده از سبزیجات رنگارنگ که قابلیت شکل دادن و جذابیت برای بچه دارند می‌توانیم او را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

دانستنی هایی جالب در مورد نقاشی های کودکان

کودکان تمایل بسیار زیادی به نقاشی کشیدن دارند ، شاید از نظر بسیاری از افراد این نقاشی ها خطوطی بی معنی هستند. اما محققان خلاف این موضوع را ثابت کرده اند. نقاشی برای کودک راهیست برای ارتباط و انتقال پیام به بزرگتر ها.

نقاشی های او وسیله ای برای بیان خویشتن، فرار از آزارهایی که دیده و نمادین کردن تابوهایی است که با رنج بچه ها ارتباط دارد و آنان قادر به بیان این رنج ها از طریق زبان نیستند.

کودک اغلب درون خود را به وسیله کشیدن نقاشی عیان می سازد و علایق، عقده ها، کمبودها و تمایلات خود را ناخودآگاه در نقاشی هایش به کمک سمبل نشان می دهد.

در واقع بچه ها از طریق نقاشی می توانند آنچه را که در ضمیر ناخودآگاهشان دارند و احتمالا باعث ناراحتی ها، نگرانی ها، ترس ها و اضطراب آنان می شود، بیان کنند و با این روش بیرون بریزند.

نقاشی می تواند احساسات درونی کودک را بیان کند و باعث تخلیه هیجانی وی شود و همین تخلیه هیجانی نیز به درمان بچه های مشکل دار منتهی شود. نقاشی کودک نه تنها هوش و سطح تحول ذهنی او را نشان می دهد، بلکه باز کردن نوعی فرافکنی از هستی خود و دیگران است و ما را به مسائل روانی و تاریخچه زندگی کودک رهنمون می شود.

 

نقاشی و فرافکنی کودکان 

هم اکنون کارشناسان و متخصصان کودک از نقاشی به منزله فرافکنی ناهشیار با هدف شناخت شخصیت و حل مشکلات روانی کودکان  مشکل دار استفاده می کنند، چراکه این روش، امکان نزدیک تر شدن به کودک و پاسخگویی به سوالاتی که وی توانایی بیان آنها را ندارد، فراهم می سازد. در حقیقت همه پرسش های پنهانی، شادی ها، اضطراب ها، عشق ها و ترس های کودک در نقاشی نمایان می شود. کودک که الفاظی را برای بیان احساس خود در اختیار ندارد، از راه نقاشی هایش و از طریق راز و رمزهایی مانند خورشید، آب، درخت یا خانه بدون هیچ قید و بندی سخن می گوید و پیام خود را به اطرافیان بخصوص والدینش می رساند.

 

چگونگی روابط در خانواده و تاثیر آن بر نقاشی کودکان 

برخلاف آنچه تصور می شود، کودکانی که در یک خانواده به دنیا آمده و بزرگ شده اند، هر کدام به طرق مختلف توسط والدین خود تربیت و مورد محبت قرار می گیرند؛ البته این موضوع را والدین منکر می شوند و همیشه اطمینان می دهند که هیچ فرقی میان فرزندانشان نمی گذارند. ترجیح دادن یک فرزند به دیگری، انگیزه ای کم و بیش ناخودآگانه دارد و حتی اگر این موضوع را کنار بگذاریم، اختلاف در طرز رفتار با کودکان هرگز به اندیشه یا کم و بیش به تعلق خاطر داشتن پدر و مادر بستگی ندارد، بلکه به عوامل عینی دیگری مانند ترتیب تولد، جنسیت کودک و عوامل احتمالی دیگر بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر مادری دلش پسر می خواسته، صاحب دختر شود، رفتارش نسبت به نوزاد دختر کمتر محبت آمیز یا می توان گفت کمتر از صمیم قلب است یا در جوامع مردسالاری، پدران غالبا نسبت به پسران خود سختگیری می کنند و بیشتر مراقب کار مدرسه و پیشرفت آنها هستند، در حالی که در مورد دخترانشان توجه کمتری نشان می دهند یا کودک  یکی یکدانه و اولین فرزند خانواده، همیشه مورد توجه و مراقبت فراوان پدر و مادر است و چون رقیبی ندارد در روابط عاطفی انحصارطلب است.

در نقاشی کودکان ملایم، خطوط منحنی غلبه دارد و بیشتر از رنگ های ملایم و شاد بخصوص آبی و نارنجی استفاده می شود اما در نقاشی های کودکان پرخاشگر معمولا خطوط ترسیم شده زاویه دار پررنگ و پر از تیزی است

کودکان اول هم خیلی بیشتر از دیگر کودکان به خواهر و برادرانشان حسادت می ورزند و گاه نسبت به آنان مستبد هم می شوند و در کوچک ترها احساس کوچکی و زیردستی به وجود می آورند.

تمام این عوامل و تاثیر آنها در زمانی که ما از کودک می خواهیم یک نقاشی خانواده را بکشد، خود را نشان می دهد. اعضای یک خانواده هماهنگ در نقاشی کودکان همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده می شوند. نزدیک شدن دو یا چند شخصیت در نقاشی کودک نشانگر انس و الفت واقعی آنها یا تمایل کودک به آنهاست.

کودک  معمولا خودش را نزدیک کسی نقاشی می کند که حس می کند در کنارش راحت است یا او را بیشتر از همه دوست دارد.

وقتی کودکی حس می کند کاملا از دیگر اعضای خانواده جداست یا در صورتی که نسبت به آنها احساس خاصی نداشته باشد، در نقاشی هایش خود و دیگران را به طرق مختلف از هم جدا می سازد.

در بیشتر نقاشی هایی که کودکان از خانواده خود می کشند، همیشه یک شخصیت اصلی وجود دارد که کودک بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش و چه به صورت ترس و دلهره روی او مستقر می کند. این شخصیت اصلی و برجسته غالبا قبل از دیگران کشیده می شود، زیرا او اولین کسی است که کودک به او فکر می کند و توجهش به او جلب می شود. این شخص گاهی در مرکز کاغذ ترسیم می شود و نگاه های دیگر اشخاص به طرف او برمی گردد، بزرگ تر از بقیه کشیده می شود و بیش از بقیه فضای روانی کودک را اشغال می کند. کودک در کشیدن اعضای منسوب به این شخص نهایت دقت را می کند و گاهی اوقات نیز تصویر این شخص ارزشمند (اهم از پدر، مادر، عمو، خواهر، برادر و) را چند بار در تصویر می کشد.

خلاف این اصل نیز صادق است؛ مثلا کودکی که پدرش دائم او را تنبیه می کند، تصویر او در نقاشی حذف می شود یا شخصی که برای کودک ارزش ندارد، همیشه در آخرین لحظه و با کمترین جزئیات و کوچک تر از همه و گاهی خارج از گروه خانواده کشیده می شود.

نقاشی خانواده که بسیار زیاد به عنوان وسیله ای برای تشخیص امراض روانی و تجزیه و تحلیل فردی کودک  به کار گرفته می شود، در عین حال می تواند اطلاعات زیادی برای شناخت محیط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خانواده را ارائه دهد.

 

نقاشی های با احساس

هیجان پذیری و هیجان ناپذیری: کودکان اغلب هیجان پذیری خود را با خطوط کمرنگ، مردد، از سر گرفته شده و گاهی لرزان نشان می دهند.

کودکان هیجان پذیر معمولا از رنگ های ملایم، کمرنگ، سایه دار و گاهی نیز از خاکستری و سیاه که گرایش به افسردگی را مشخص می کند، استفاده می کنند.

نقاشی کودکان آرام و هیجان ناپذیر، دارای خطوط منظم و استوار است. قطع شدن خطوط غیرضروری و لرزش در آن دیده نمی شود و نقاشی از رنگ آمیزی متعادلی برخوردار است.

ملایمت، خشونت: در نقاشی کودکان ملایم، خطوط منحنی غلبه دارد و بیشتر از رنگ های ملایم و شاد بخصوص آبی و نارنجی استفاده می شود.

 

اما در نقاشی های کودکان پرخاشگر معمولا خطوط ترسیم شده زاویه دار، پررنگ و پر از تیزی است و جزئیات صورت آدمک هایی که می کشند، همه نشان دهنده خشم است؛ مثلا چشم دریده، بینی با پره های باز، لب های کلفت و دندان ها و ناخن های مشخص و تیز، شانه های پهن و مشت های گره کرده است. معمولا کودکان پرخاشگر از رنگ های زنده تند مانند قرمز همراه با رنگ سبز (نشانه خشم) استفاده می کنند همچنین این رنگ ها همراه با رنگ سیاه (نشانه احساس گنهکاری توام با میل به آزارگری) در نقاشی این دسته از کودکان غلبه دارد.

شادی، افسردگی و اضطراب: کودکی که شاد است با ریتم خوبی نقاشی می کند و تعادل کلی در شکل های نقاشی وی دیده می شود. رنگ های نقاشی وی صریح، متنوع، زنده و شاد است. صورت آدمک ها با حالت زنده و متعادل است. نمادهای خوشبختی مانند خورشید و گل نیز اغلب در نقاشی این کودکان دیده می شود؛ اما در نقاشی کودکان غمگین، خطوط مبهم بوده و غالبا به سمت پایین حرکت دارد.

نقاشی ها کمرنگ، سایه دار و بدون رنگ و پاره ای از نواحی کاملا سیاه است و اما در کودکان مضطرب ترسیم و نقاشی به کندی صورت می گیرد و گرایش به استفاده از مداد پاک کن زیاد است. خطوط یا بسیار کمرنگ یا بسیار پررنگ است و غالبا از سر گرفته می شود.

آدمک در نقاشی این دسته از کودکان غالبا معلول، بدون تنه یا آن که اعضا به صورت ناقص و چسبیده به بدن ترسیم می شود، پاها کوچک و نااستوار است و نداشتن ایمنی را در این کودکان آشکار می کند. دهان آدمک ها به صورت خطی، نامنظم و گاهی دارای حالت خنده ای عصبی است، رنگ ها سرد و تیره است و گاه رنگ سیاه همراه با رنگ قرمز (نماد خون و پرخاشگری) غلبه دارد و این رنگ ها به صورت هاشور، چهارخانه، سایه روشن یا رنگ های یکسره نشان داده می شود.

 

رنگ ها، خطوط و فضاها چه می گویند!

رنگ ها یکی از مهم ترین ملاک ها و معیارهای سنجش شخصیت و شناخت روح و روان کودکان است. رنگ همیشه وسیله ای برای بیان ارتباط، احساسات و عقاید بوده و هست، به طوری که می توان به زبان رنگ ها صحبت کرد. انتخاب رنگ توسط کودک به طور نسبی می تواند اطلاعات صحیحی در زمینه رفتارهای خانوادگی و نوع عملکرد خانواده ها در منزل بدهد. به عنوان نمونه کودکانی که بیشتر از رنگ های تیره در نقاشی های خود استفاده می کنند، معمولا در خانه از آرامش کافی برخوردار نیستند و غالبا پس از بررسی، از مشاجرات پدر و مادر یا بداخلاقی والدین گله می کنند. کودکان  سالم که در مراحل رشد طبیعی به سر می برند، طبعا گرایش به انتخاب رنگ های گرم (قرمز) دارند. این رنگ نشان از نوعی وابستگی، علاقه، تحرک و تمایل به زندگی است؛ به طور کلی می توان گفت سرخوردگی های کودک که ناشی از تربیت سوء والدین است مستقیما در انتخاب رنگ های او در نقاشی هایش تاثیر دارد.

خطوط نیز در نقاشی کودکان بدون وابستگی به محتوا دارای بار شدید بیانی و قدرت وجودی خاصی است. خط می تواند به اشکال مختلف مانند ضخیم، نازک، خط نقطه، خط مداوم، عمودی، افقی، زاویه دار، مارپیچ و ظاهر شود. خط ها به تنهایی توانایی آن را دارد که حالت های روانی متفاوت مانند غم، شادی، عصبانیت و اطمینان به خود را نشان دهد. کودک در زمان راحتی و شادی خطوطی بازتر و بلندتر را نقاشی می کند و ضعف عصبی با فشردگی و کوتاهی خطوط، پرخاشگری یا قطعه قطعه و متغیر کردن و بهم پیچیدن خطوط و احساسات با خطوط نازک و حرکات ملایم در آنها نشان داده می شود، اما انتخاب فضا توسط کودک در نقاشی هایش نیز سخن هایی دارد. به طور کلی کودکانی که نقاشی شان را با هماهنگی و تناسب لازم روی کاغذ ترسیم می کنند، کودکانی آرام هستند. کودکان  کمرو نقاشی خود را در گوشه کاغذ می کشند و نقاشی کودکی که زیاد به طرف چپ کاغذ متمایل شود، نشانگر غم، اندوه، گوشه گیر بودن و بی اعتمادی نسبت به خود است.

نقاشی در فضاهای انتخابی کوچک نشان از حالت های افسردگی و اضطراب است و استفاده از حاشیه کاغذ برای ترسیم نقاشی به معنای «نیاز مبرم به کمک دیگران» است. وابستگی به مادر از طریق کشیدن نقاشی ها در حاشیه کاغذ از بالا به پایین تشخیص داده می شود. موجی بودن خطوط و بزرگ تر کردن نقطه ها و تبدیل دوایر کوچک در کودکان دارای اضطراب دیده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar

تکان دادن نوزاد بسیار خطرناک است !

تکان دادن نوزادان برای آرام کردن گریه آنها، می‌تواند آسیب‌های مغزی متعددی را ایجاد کند بدون آنکه نشانه ظاهری در آنها مشاهده شود.

 چنانچه والدین یا پرستار به علت گریه مداوم نوزاد پی‌نبرند، ممکن است به سرعت وارد عمل شوند و تکان دادن نوزاد را آغاز کنند که این امر سبب آسیب مغزی در نوزاد و در نتیجه باز ایستادن نوزاد از گریه می‌شود.

هرچند میزان آسیب مغزی به تکرار، شدت و استمرار تکان دادن نوزادان وابسته است اما آسیب‌های کوچکی چون زودرنجی، رخوت و بیحالی، تشنج، استفراغ یا بی‌اشتهایی و دیگر آسیب‌های جدی‌تر مانند آسیب چشمی یا شکستگی استخوان از عوارض تکان دادن نوزاد است.

بیشتر قربانیان این مشکلات شیرخواران زیر 2 سال هستند و آسیب‌پذیرترین آنها نیز شامل نوزادان نارس، نوزدان کم وزن، نوزدان مبتلا به کولیک مفرط، نوزدان معلول، دو قلوها و فرزندخوانده‌ها هستند که البته پدران بیش از مادران در بروز این آسیب‌ها نقش دارند. علائم این سندرم چیست؟

آمارها نشان می دهد که ۵ تا۱۰% این کودکان کاملاً بهبود می یابند. میزان آسیب دیدگی مغز بستگی به مقدار و مدت تکان دادن و نیرویی که به کار برده می شود دارد بنابراین علائم از خفیف تا شدید متغیر است.

در مواردی که آسیب متوسط تا شدید باشد سه ضایعه عمده دیده می شود که عبارتند از:

1- هماتوم ساب دورال (جمع شدن لخته خون بین مغز و جمجمه)

2- ادم مغزی (ورم مغز)

3- خونریزی در شبکیه (خونریزی در پرده خلفی چشم)

 4- ادم کنترل نشده مغزی اغلب منجر به مرگ می شود.

 5-  خونریزی ته چشم نیز در اکثر موارد باعث از دست دادن دید به طور کامل یا جزیی می گردد.

6- تجمع لخته خون بین مغز و استخوان سر نیاز به جراحی و تخلیه دارد.

 

علائم سندرم خفیف:

1- تهوع و استفراغ

2-  خواب آلودگی

3- تحریک پذیری

4-  اختلالات بلع و تغذیه

5- از دست دادن جزئی دید

6- تغییرات شخصیتی و رفتاری

7- ناتوانی در یادگیری

8- اختلالات تشنجی

9-  تاخیر در نمو کودک

 

علائم سندرم متوسط و شدید:

·        تشنج/تکرار شونده

·        غییر سطح هوشیاری و نهایتاً اغماء

·        مشکلات تنفسی

·        خواب آلودگی شدید

·        فلج های مختلف

·        شکستگی های مختلف

·        مرگ

 

چه کسی و به چه علت کودک را تکان می دهد:

اغلب مردان این عمل را مرتکب می شوند، این افراد در اوایل دهه سوم زندگی بوده و به عنوان پدر یا به عناوینی دیگر با کودک در تماس هستند. زنانی که این عمل را انجام می دهند معمولاً پرستار یا مراقب کودک می باشند. اما مهم است به خاطر داشته باشیم هر فردی که با یک کودک ناآرام مواجه شود چون کمبود خواب دارد و یا تحت عوامل استرس زای بیرونی است میتواند خطر آفرین باشد.

گریه تنها راهی است که کودک به وسیله آن می تواند به ما بگوید به چیزی مانند غذا، تعویض کهنه یا بغل کردن احتیاج دارد. گریه صدای ناخوشایندی است و باید هم باشد چرا که اگر خوشایند بود نادیده گرفته شده و به نیازهای کودک پاسخ داده نمی شد. یک مادر بی تجربه وقتی نتواند بر گریه مداوم کودک که گاهی ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد تحمل کند، عصبانی شده و برای ساکت کردن وی اقدام به تکان دادن و حتی آزار رساندن به او می کند.

برای پیشگیری از ضایعات SBS چه کارهایی می توان انجام داد:

 هرگز یک شیرخوار یا طفل کوچک را تکان ندهید.

همیشه از سر کودک به نحو مناسب حمایت کنید. به هر کسی که می خواهد از کودک مراقبت کند،آموزش دهید به خصوص به مراقب کودک بیاموزید چگونه از سر کودک هنگام نگه داشتن، بازی کردن و جابجا کردن وی حمایت کند.

مطمئن شوید افرادی که با کودک سرو کار دارند از خطرات تکان دادن کودک اطلاع داشته باشند. این افراد می توانند والدین، پدر بزرگ، مادر بزرگ، کودکان دیگر، دوستان و سایر خویشاوندان باشند.

پیش از به وجود آمدن این موقعیت به راه حلی برای غلبه بر عصبانیت خود بیندیشید.

بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): سلامت:تکان دادن نوزاد بسیار خطرناک است.

منابع:

jamnews.ir

salamatnews.com

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fateme hajjar